FILOSOFISCH NAGESPREK

Filter - Sonnevack en Oostpool - © Sanne Peper

Na afloop van de voorstelling

Na het zien van de voorstelling is het belangrijk om dit met je leerlingen na te bespreken. Hieronder staan voorbeelden van vragen om met je leerlingen te bespreken.

Tips voor een goed nagesprek:

  • Hou het gesprek zo open mogelijk.
  • Iedereen ziet andere dingen of valt andere dingen op, het is interessant om de verschillende ervaringen te onderzoeken.
  • Vermijd vragen die gaan over ‘goed’ of ‘fout’ (“Welke acteur vond je het beste?”, “Wat vond je het raarste aan de voorstelling?”).
  • Er mogen geen zijgesprekken plaatsvinden, iedereen neemt deel.
  • Leerlingen luisteren naar elkaars antwoord, mogen op elkaar reageren maar elkaar niet onderbreken.
  • Tijdens het gesprek mogen deelnemers geen vragen stellen aan de docent, er is geen goedkeuring nodig.
  • De docent stelt alleen vragen en let erop dat er wordt geluisterd naar degene die aan het woord is.

Bespreek onderstaande vragen met de leerlingen:
– Waar ging de voorstelling volgens jou over? 
– Wat heeft je het meest geraakt? 
– Wat is je het meest bijgebleven? 

Vervolg: 
Naar aanleiding van het nagesprek kan nog dieper op de thematieken van de voorstelling in worden gegaan. Ook hierbij is het belangrijk dat er geen ‘goed’ of ‘fout’ bestaat. De vragen kunnen klassikaal gesteld worden maar eventueel ook in duo’s of kleine groepen.

Enkele vervolgvragen die je zou kunnen stellen zijn:
– Wat voor verschil zou het maken in je leven als jij 1 miljoen volgers had? 
– Kun je de wereld veranderen als je een groot bereik hebt? 
– Hoe zou jij de wereld willen veranderen?
– Welke verantwoordelijkheid draag je met je mee als je een groot bereik hebt?

 

Terug