POSTEROPDRACHT 2

Filter - Sonnevack en Oostpool - © Sanne Peper

Na afloop van de voorstelling

In deze opdracht gaan de leerlingen in tweetallen of kleine groepjes een eigen vertaling maken van het posterbeeld. Dit beeld is gemaakt door professionele fotografen in een professionele fotostudio met professionele fotobewerkingsprogramma’s. De leerlingen gaan in deze opdracht een eigen vertaling van het beeld maken, met de eigen camera op de telefoon, een eigen gekozen locatie en eventueel een fotobewerkingsapp of programma.

  • Oriënteren

Kijk naar het beeld, benoem wat je ziet, wat je denkt en voelt als je naar het beeld kijkt. Beschrijf in één zin wat de fotografen volgens jullie met dit beeld willen zeggen.

  • Onderzoeken

Vergeet het beeld van de voorstelling. Neem de zin uit stap één als uitgangspunt voor jullie eigen vertaling.  Onderzoek op welke manier jullie je eigen beeld willen maken. Maak samen een plan. Gebruik de volgende vragen ter inspiratie:
– Op welke manier heeft de zin uit stap 1 betrekking op het groepje?
– Hoe moet het beeld overkomen?
– Waar moet de foto genomen worden?
– Welke kleding moet het model aan?
– Hoe moet het model kijken?
– Zijn er attributen nodig?
– Welk camerastandpunt werkt het beste?
– Staat het model er helemaal op, alleen het gezicht, alleen de ogen?

  • Uitvoeren

Maak de foto. Probeer verschillende variaties binnen het plan uit stap 2 en bespreek met elkaar welke foto het beste verbeeld wat jullie willen vertellen. Kies één beeld en bewerk deze eventueel met een bewerkingsapp of programma.

  • Evalueren

Presenteer de gemaakte beelden en bespreek met elkaar in een open gesprek. Onderzoek met elkaar de kracht van de beelden. Kijk ook naar de onderlinge verschillen en bespreek met elkaar hoe de beelden overkomen, zonder oordeel.

  • Delen?

Trots op de resultaten? Post het vooral op social media en tag @toneelgroepoostpool en @theatersonnevanck in je post! Liever niet online maar wel delen? Stuur dan je gemaakte foto’s naar ons: sara@toneelgroepoostpool.nl.

 

Terug