SCHRIJFOPDRACHT
Voorafgaand aan de voorstelling
In deze schrijfopdracht laat je leerlingen nadenken over hun eigen sociale mediakanalen. Doordat iedereen andere personen of pagina’s volgt krijgen we ook andere content aangeboden. Daardoor ziet ieders tijdlijn er anders uit. Als je naar je eigen social media kijkt, wat valt dan op? Wat laten de algoritmes zien? Wat volg je zelf en wat krijg je van je algoritmes aangeboden? Om de leerlingen hier echt goed over na te laten denken gaan ze hun eigen social mediagebruik vertalen naar kort verhaal over een personage dat gebaseerd is op hun eigen social mediagebruik.
- Introductie
Stel: je kent jezelf niet maar ziet alleen de content aangeboden op jouw social media. Kan je bedenken wat voor persoon dat dan zou zijn? Wat zouden karaktereigenschappen zijn van dat personage? Populair (veel likes)? Sportief (deel je content van jezelf tijdens het sporten)? Gameverslaafd (doe je veel spelletjes)? Natuurfotograaf (deel je graag foto’s van mooie landschappen)? Allemaal? Aan de hand van een aantal vragen ga je een kort en spannend verhaal schrijven. Je krijg per vraag kort de tijd om hier over na te denken en een antwoord te schrijven.
- Vragen
Stel onderstaande vragen en geef de leerlingen kort de tijd om een antwoord op te schrijven.
– Wie speelt de hoofdrol in jouw verhaal?
Denk aan je eigen gedrag op social media, wat valt op als je kijkt naar je tijdlijn of de dingen die je liked of deelt.
– Waar speelt het zich af?
Op welke locaties ben je vaak online of welke locaties komen langs op je tijdlijn? Kun je iets opvallends ontdekken?
– Wat gebeurt er?
Welke spannende situatie kan er ontstaan met jouw personage op deze plek? Waar loopt dit personage tegenaan of waar is het personage bang voor?
- Spanning in verhaal
Bespreek klassikaal hoe je een verhaal spannend kunt maken. Welke verhalen kennen jullie die spannend zijn en waarom ervaar je deze als spannend?
- Schrijven
Laat de leerlingen op basis van de bovenstaande vragen het verhaal schrijven, maximaal één A4.
- Luisteren
Laat een paar leerlingen hun verhaal voorlezen. Dit kan ook in tweetallen of kleine groepen, net wat het beste is voor deze klas.