Muziek

Midzomernachtsdroom - foto Mathieu Di Scala

Na de voorstelling

Joris Nassenstein is Manager Artistieke Zaken bij Phion en heeft de muziek geselecteerd voor Midzomernachtsdroom.

Op wat voor manier is deze productie anders dan normaal?

Op zoveel manieren! De musici moeten bijvoorbeeld alle muziek uit het hoofd spelen. Ze spelen zonder dirigent en zonder bladmuziek. Dat zijn ze niet gewend en het geeft een heel andere manier van repeteren en spelen. De musici hebben elkaar meer nodig, ze zoeken meer contact met elkaar tijdens het spelen. Daarnaast is het veel fysieker. Ze zitten niet in een orkestbak, ze gaan ook bewegen. Dat begon al tijdens de repetities, heel erg leuk om te zien.

In de voorstelling komen veel verschillende soorten muziek voor. Hoe ben je tot deze keuzes gekomen?

Hoewel het geen groot orkest is, hebben we wel een volledige bezetting: we hebben strijkers, koper- en houtblazers, en slagwerk. Dat geeft dus heel veel mogelijkheden. We hebben van tevoren afgesproken dat we niet stijlvast zouden zijn in muziek. Ik ben het script gaan lezen en heb muziek gekozen waarvan ik vond dat het de scenes maximaal ondersteunde, of waarvan ik vond dat het iets extra’s vertelde.

Nadat ik bepaalde keuzes had gemaakt, liet ik het aan Daria horen. Zij had gelukkig ook heel helder welke muziek zij passend vond en welke niet. Ik kende haar van tevoren helemaal niet, maar ik zie snel waar iemand op aan gaat. Zo kwamen we uiteindelijk uit op muziek waarvan ik dacht dat het de scènes zou versterken en waar Daria ook mee zou willen werken. Het was ook mooi dat we een paar keer tegen elkaar konden zeggen: ik hoor het nog niet, maar ik heb vertrouwen dat het goed komt.

Met zoveel verschillende muziek kan het ook al gauw een ratjetoe worden. Hoe hebben jullie er één geheel van gemaakt?

Het woord ‘eclectisch’ is erg vaak gevallen in de gesprekken tussen Daria en mij, dat past ook bij de voorstelling en bij deze manier van werken. Het doel is dat er momenten zijn in de voorstelling waar de disciplines volledig versmelten en de muziek helemaal samenvalt met de scène.

Deze muziekkeuzes springen er voor Joris uit:

De muziek aan het hof
“We hebben twee barokstukken gekozen die qua kleur het verst afstaan van alle andere muziek. Deze stukken zijn 200 jaar ouder dan de overige muziek.

De wereld van de elfen
“Op het moment dat we voor het eerst de wereld van de elfen worden binnengezogen is er een grote verandering van decor en dat wordt ondersteund met een muziekstuk met waanzinnig veel slagwerk. Dit stuk is van de Franse componist Darius Milhaud en precies wat je wil horen bij de totstandkoming van een waanzinnige trippy elfenwereld.”

Frank Zappa
“Het meest moderne stuk komt uit de jaren ‘70 en is van Frank Zappa. Deze muziek is ook onderdeel van de elfenwereld en is een uitstapje naar popmuziek. De rest is klassiek. Het zijn allemaal complexe nummers, maar ik wil de musici alleen maar materiaal aanbieden waar zij mee kunnen shinen. Materiaal waar ze hun tanden in willen zetten en dat krachtig zijn werk doet.”

Terug