<

De Toekomst (schrijfopdracht)

Campagnefoto van Kind of Human

1: De Toekomst: Winnen en Verliezen

Luister naar onderstaande tekst uit de voorstelling.

Deze tekst wordt in de voorstelling gezegd door Robot-Nur. De robot die het zusje van River simuleert. Wat bedoelt Robot-Nur hiermee? Bespreek dit klassikaal.

Denk, met deze tekst in je achterhoofd eens na over de toekomst. Met de opkomst van AI lijkt er veel aan ons bestaan te gaan veranderen. Wat winnen we hiermee? En wat verliezen we?

  1. Bedenk één term die laat zien wat we, op het gebied van technologische verandering en kunstmatige intelligentie, hebben gewonnen in de toekomst.
  2. Bedenk één term die laat zien wat we, op het gebied van technologische verandering en kunstmatige intelligentie, hebben verloren in de toekomst.

Wissel de woorden klassikaal uit en schrijf ze op het bord.

2: De Toekomst: in beeld

Stel je voor: we bevinden ons in de toekomst, in een tijd waarin AI nog veel geavanceerder is dan nu. Haast alle menselijke struggles worden ondervangen door verschillende vormen van kunstmatige intelligentie. Je gaat met dit gegeven een tekst schrijven waarin je een toekomstbeeld schetst.

Schrijf je tekst als volgt:

  1. Kies vijf woorden die op het bord staan. Deze woorden moeten in je tekst voorkomen.
  2. Kies een omgeving van waaruit je schrijft, bijvoorbeeld: een verlaten school, een bos, een laboratorium vol robots, enzovoorts. Wat in deze omgeving maakt dat het zich in de toekomst afspeelt? Wat is er veranderd ten opzichte van nu?
  3. Schrijf de tekst zintuigelijk: wat zie je in dit toekomstbeeld? Wat ruik je? Wat hoor je? Wat voel je? Wat proef je?
  4. Schrijf de tekst in de tegenwoordige tijd, alsof het zich op dit moment afspeelt. Een soort toekomstvisioen, dus.
  5. Schrijf de tekst vanuit de ik-persoon, bijvoorbeeld: ik sta in een steriele, witte ruimte. Linksboven de deur zie ik een bordje: nooduitgang. Via de deur komt een lading zwart grind naar binnen. Ik voel mijn hart kloppen (enzovoorts).

Neem voor het schrijven van de tekst twintig minuten.
Als je klaar bent, kun je ervoor kiezen de teksten met elkaar uit te wisselen.

3: De Toekomst: een ChatGPT-gegenereerd toekomstbeeld.

Nu is het de beurt aan ChatGPT. Geef ChatGPT precies dezelfde opdracht als hierboven. Voeg ook de vijf woorden die je hebt gekozen toe aan de opdracht en laat ChatGPT een (korte) tekst genereren.

Vergelijk de AI-gegenereerde tekst met de menselijke teksten. Wat valt je op? Merk je ergens dat de tekst niet van menselijke hand is? Zo ja: hoe dan?

Extra opdracht: Zet je eigen tekst in ChatGPT en vraag of het een plaatje genereerd op basis van deze tekst. Hoe ziet jouw toekomst er volgens AI uit? Klopt het beeld met wat jij in je hoofd had toen je het schreef?

BONUSVRAAG
In de opdrachten van het verdiepingsmateriaal heb je drie verschillende stemmen gehoord. Eén ervan is menselijk. Welke? Waar hoor je dat aan? Wat maakt een mensenstem anders dan die van een robotstem? Daag de leerlingen uit zo specifiek mogelijk te benoemen waar de verschillen zitten en wat het verschil veroorzaakt.

Terug