The Endless Unknown

1: The Endless Unkown: Waar ben jij naar op zoek?
Luister naar het onderstaande geluidsfragment:
Met deze tekst begint de voorstelling.
Stel je voor dat The Endless Unknown werkelijkheid zou zijn; zou je er dan gebruik van maken? Wat zou je in deze ruimte doen?
Bespreek deze vraag klassikaal.
2: The Endless Unkown: Ethisch of Onethisch?
Luister naar onderstaande tekst uit de voorstelling.
Deze tekst wordt in de voorstelling gezegd door Echo. Rivers antwoord hierop is:
River
Je maakt van iedereen een mogelijke dader
door iedereen de optie te geven er zonder consequenties een te worden.
Je maakt robots die op mensen lijken
en laat ze breken.
Echo pleit dat verschrikkelijke acties in de maatschappij kunnen worden tegengegaan door robots in te zetten om het gedrag op te botvieren, zodat mensen dit niet in de echte wereld gaan doen. River zegt dat je dit perverse gedrag juist stimuleert door robots in te zetten.
Debatteren
- Verdeel de klas in groepen van maximaal vijf leerlingen. De helft van de groepen is het Echo eens, de andere helft van de groepen staat aan Rivers kant. Verdeel de stellingname over de groepen.
- Geef alle groepjes 15 minuten om argumenten te bedenken voor hun standpunt.
- Laat de leerlingen onderling een verdeling maken wie welke argumenten in het debat gaat benoemen.
- Maak een debatopstelling in de klas. De twee teams zitten tegenover elkaar.
- De docent (de debatleider) trapt het debat af, geeft leerlingen de beurt en houdt de tijd bij.
- Rond het debat na maximaal 15 minuten af en bepaal de winnaar.
- Ga naar de volgende twee groepjes en voer het debat opnieuw.
3: The Endless Unkown: Humankind/Kind of Human
Luister naar onderstaande tekst uit de voorstelling.
Deze tekst wordt in de voorstelling gezegd door Echo. Bespreek de volgende vragen in de klas:
- Wat bedoelt Echo hiermee? Herken je dit?
- Wat maakt ons (nog meer) menselijk?