Voorgesprek

Theater in een truck
Bereid de leerlingen voor op de voorstelling KIND OF HUMAN door in gesprek te gaan over theater en het posterbeeld van de voorstelling. Wanneer de leerlingen voorafgaand aan de voorstelling hebben gesproken over theater en de thematiek van de voorstelling, stappen zij vaak met een actievere houding de theatertruck in.
Bespreek onderstaande vragen:
- Wat is theater? Bespreek de verschillende facetten van een theatervoorstelling.
- Kind of Human wordt gespeeld in een truck. Hoe denk je dat dat in z’n werk gaat?
- Bekijk het filmpje: Klik hier
- Bespreek het begrip kunstmatige intelligentie (AI). Wat weet je hier al van?
Het is belangrijk dat de leerlingen zich realiseren dat de acteurs in de truck live en heel dichtbij zijn. Ze spelen de voorstelling en kunnen het publiek zien en horen tijdens de voorstelling.
Kind of Human
- De voorstelling Kind of Human verwijst naar thema’s als rouwverwerking en eenzaamheid. Dit kan bij sommige leerlingen iets triggeren. Benoem voorafgaand aan de voorstelling in de klas dat dit thema in de voorstelling aan bod zal komen.
- Bespreek met docenten dat rouw een thema is in de voorstelling, zodat ze hierop kunnen inspelen en signalen van leerlingen kunnen oppikken.
- Docenten kunnen leerlingen vooraf discreet laten weten dat ze na de voorstelling mogen aangeven als ze willen praten of juist niet willen deelnemen aan het gesprek.
1. Korte introductie (5-10 min)
- Begin luchtig met een vraag: “Heb je ooit gehoord van AI die emoties kan herkennen? Wat denken jullie, kan een computer ‘begrijpen’ hoe jij je voelt?”
- Noem een bekend voorbeeld, zoals AI die gezichtsuitdrukkingen herkent, chatbots die emotioneel reageren (zoals ChatGPT), of deepfake-video’s van overleden mensen.
- Leg kort uit dat de voorstelling Kind of Human zich afspeelt in een wereld waarin AI en menselijke emoties samenkomen.
2. Een interactieve keuzevraag (5 min)
Stel een simpele ja/nee vraag en laat leerlingen door handopsteken of door een kant van het lokaal te kiezen reageren:
- “Stel je voor: een AI kan jouw overleden opa of oma ‘nabootsen’ en gesprekken voeren zoals vroeger. Zou je dat willen? Ja of nee?”
- Vraag kort aan een paar leerlingen waarom ze voor ja of nee kozen.
3. Film- of spelreferentie (optioneel, 5 min)
Om het herkenbaar te maken, kun je kort verwijzen naar iets bekends, zoals:
- Black Mirror (bijv. de aflevering “Be Right Back”, waarin AI een overleden geliefde nabootst).
- Deep Nostalgia (een tool waarmee oude foto’s ‘tot leven’ komen met AI-animatie).
- Chatbots zoals Replika, die menselijke gesprekken voeren en als ‘vriend’ fungeren.
Vraag: “Zou zoiets troostend zijn, of juist raar? Waarom?”
4. Aanknopingspunt naar de voorstelling (2 min)
Sluit af met:
- “Dit soort technologie roept veel vragen op. Waar ligt de grens tussen herinnering en werkelijkheid? Dat is waar onder andere de voorstelling over gaat. Denk daar eens over na terwijl je kijkt.”
Voor meer informatie of begeleiding rondom deze thematieken, vind je op onze verdiepingspagina een kopje met hulplijnen