Nagesprek
Na afloop van de voorstelling
Je hebt met je klas de voorstelling Laura H. gezien. Na een voorstelling is het goed om met je leerlingen te reflecteren over wat ze ervaren hebben. Op deze manier verbinden je leerlingen wat ze gezien hebben in de voorstelling, aan hun eigen persoonlijke leven en dat van hun klasgenoten.
Benadruk dat iedereen andere dingen heeft gezien en dat het juist interessant is om dat te onderzoeken. Vermijd vragen die gaan over ‘goed’ of ‘fout’ (“Welke acteur vond je het beste?” “Wat vond je het stomste aan de voorstelling?”). Vraag naar wat je leerlingen uit de voorstelling hebben gehaald, wat hen heeft geraakt en onderzoek de verschillen met elkaar.
Sommige leerlingen geven niet altijd hun mening, zeker niet wanneer het gaat om persoonlijke gevoelens of gedachten. Om het antwoorden makkelijker te maken zijn de vragen verdeeld in drie delen: ‘verhaal’, ‘personages’ en ‘jezelf’, zo worden de vragen steeds persoonlijker.
Je kan als docent zelf het beste inschatten welke gedeelten van het nagesprek je klassikaal, in kleine groepen of in duo’s wil doen.
- Over het verhaal:
- Waar ging de voorstelling volgens jou over?
- Wat van de voorstelling is je het meest bijgebleven? Waarom?
- In de media kwam er veel kritiek om een voorstelling te maken over Laura H. Waarom denk je dat dat zo is, en ben jij het daar mee eens?
- Over de personages:
- Welk personage had jouw meeste aandacht? Waarom?
- Geloof jij dat Laura de waarheid spreekt? Waarom denk je dat?
- Is Laura volgens jou eerder een dader of een slachtoffer? Waarom denk je dat?
- Over jezelf:
- Met welk personage was jij het vaak eens?
- Wat herken je aan de personages?
- Wat zou je juist helemaal anders doen dan diegene?
- Helemaal aan het einde van de voorstelling zegt Laura tegen Thomas dat hij haar heeft ‘opgevangen’. Wat denk je dat ze daarmee bedoelt?