Nagesprek
Na de voorstelling
Je hebt met je klas de voorstelling De Bananengeneratie gezien. Na een voorstelling is het goed om met je leerlingen te reflecteren over wat ze ervaren hebben. Op deze manier verbinden je leerlingen wat ze gezien hebben in de voorstelling, aan hun eigen persoonlijke leven en dat van hun klasgenoten.
Benadruk dat iedereen andere dingen heeft gezien en dat het juist interessant is om dat te onderzoeken. Vermijd vragen die gaan over ‘goed’ of ‘fout’ (“Welke acteur vond je het beste?” “Wat vond je het stomste aan de voorstelling?”). Vraag naar wat je leerlingen uit de voorstelling hebben gehaald, wat hen heeft geraakt en onderzoek de verschillen met elkaar.
Bespreek onderstaande vragen met je leerlingen:
- Waar ging de voorstelling volgens jou over?
- Wat heeft je het meest geraakt?
- Wat is je het meest bijgebleven?
- De acteurs speelden vooral zichzelf. Speelt een acteur dan nog een personage?
Herken je iets uit de voorstelling over je eigen leven?