NAGESPREK 1

Geldezels l Oostpool en Sonnevanck - foto @Lowiegraphy

Je hebt met je klas de voorstelling GELDEZELS gezien. Na het zien van de voorstelling is het goed om met je leerlingen te reflecteren op wat ze hebben gezien. Op deze manier verbinden je leerlingen wat ze ervaren hebben in de voorstelling aan hun eigen persoonlijke leven en dat van hun klasgenoten.

De voorstelling gaat onder andere over vragen als: wanneer ben je dader, wanneer ben je slachtoffer? Waar zit de scheidslijn tussen ‘goed’ en ‘fout’? Maar ook: wat heb jij over voor je familie? Het kan zijn dat de voorstelling veel vragen bij leerlingen oproept.

Benadruk voorafgaand aan het nagesprek dat iedereen andere dingen heeft gezien en dat het juist interessant is om de verschillende ervaringen te onderzoeken. Vermijd vragen die gaan over ‘goed’ of ‘fout’ (“Welke acteur vond je het beste?”, “Wat vond je het stomste aan de voorstelling?”). Vraag naar waar zij de voorstelling over vinden gaan, wat ze heeft geraakt en onderzoek met elkaar de verschillen.

Bespreek onderstaande vragen met de leerlingen:

  • Waar ging de voorstelling volgens jou over?
  • Wat heeft je het meest geraakt?
  • Wat is je het meest bijgebleven?
  • Met welk personage voelde jij je het meest verbonden? En hoe kwam dat?
  • Herken je iets uit de voorstelling in je eigen leven?
Terug