<

Het Achtste Leven (Voor Brilka)

naar de roman van Nino Haratischwili in regie van Nina Spijkers


🏅 THEO D’OR 2023-2024 GEWONNEN
Sharlee Daantje
voor diens rol in Het Achtste Leven (voor Brilka) van Theater Oostpool


Met Het Achtste Leven (voor Brilka) brengt regisseur Nina Spijkers de theaterbewerking van de gelijknamige roman van de Georgische schrijfster Nino Haratischwili. Een monumentaal familie-epos dat zes generaties omspant tussen 1900 en nu. Dit verhaal, over acht levens uit één Georgische familie, begint in een kleine stad in Georgië. Waar in de koudste winter van het begin van de twintigste eeuw Stasia wordt geboren, de dochter van een ambitieuze chocoladefabrikant. Generaties later woont Nitsa, achterkleindochter van Stasia, in Berlijn en vertelt op meeslepende wijze, met veel ironie en humor, de dramatische geschiedenis van haar familie. Een geschiedenis die onlosmakelijk samenvalt met die van de ‘rode’ twintigste eeuw – een cruciale periode in de Europese geschiedenis – met de opkomst en ondergang van de Sovjet-Unie en het wegvallen van het IJzeren Gordijn.

Een epische muziektheatervoorstelling

Het Achtste Leven (voor Brilka) is een grootse en epische muziektheatervoorstelling. Een hartverscheurend en tegelijk troostrijk drama verteld vanuit het perspectief van vrouwen uit verschillende generaties, waarbij het publiek meegenomen wordt op een emotionele, visuele en muzikale reis door de twintigste eeuw. Met live gezongen en gespeelde muziek: van Kaukasische en Slavische folkloristische liederen tot popnummers uit latere decennia.


Speelduur ca. 5 uur inclusief 2 pauze van 30 minuten


In deze voorstelling wordt expliciet verwezen naar (seksueel) geweld

Powered by Ammodo

Credits

naar de roman van Nino Haratischwili | tekst Emilia Linda Heinrich, Julia Lochte en Jette Steckel | concept en regie Nina Spijkers | naar een concept van Daria Bukvić | spel en muziek Marie Louise Stheins, Selin Akkulak, Liz Snoijink, Démira Jansen, Michael Muller, Sharlee Daantje, Sharon Harman, Eeke Boonstra, Bram van der Heijden, Linde van den Heuvel, Rabbi Jallo, Casper Nusselder (ziektevervanging) | vertaling Jantsje Post en Elly Schippers | dramaturgie Madelon Kooijman | decor- en video-ontwerp Marloes en Wikke | kostuumontwerp Dymph Boss |  kap & grime ontwerp Bärbel Scheid | lichtontwerp Yuri Schreuders | muziekontwerp Wilko Sterke | muziek en compositie Démira Jansen (DÉMIRA), Sharon Harman | koor arrangementen en begeleiding Keti Tsiklauri en Ivo Boswijk | video editing Karl Klomp | regieassistent Emilie Pos | dramaturgie en regiestage Biba Vergouwe | vertaalbegeleiding Fanne Boland | kostuumassistent Fleur Ummels | kostuumatelier Femke van Neerven, Eva van den Top, Merel Kaspers | lichtprogrammeur Wout Panis | lichtontwerper stage Jurre Pöpping | videoprogrammeur Jordi Wolswijk | productieleider Judith Rosendaal | technisch producent Glenn Neyndorff | hoofd techniek Hergen Verheul | 1e inspiciënt Han Verweijen, Marc Klaver, Daan Perris | techniek Elmar Neudam, Sander Schaart, Herber Molemaker, Douwe van Doornewaard, Jannes Noorman, Denson Batteké, Dirk van de Burgt, Sander Schippers, Jimmy Brugman, Niels Bruynjé | kap & grime Terry Beerends, Nova Kramer, Leslie Deij, Mila Korte (stage), Isabel Meijer (stage), Ylaisa Boukes (stage), Berre de Jong (stage) | kleedsters Leila El Alaoui, Anouk van Kampen Wieling, Tess Hummels, Joyce den Ouden | assistent decor- en video-ontwerp Merel de Vroome, Fay van Erp (stage) | tourmanager Vera Andeweg | decorbouw Quirijn Smits | casting Emilie Pos | interactie & inclusie Sara Bouman, Jasmijn Apte (stage) | marketing Daniel Jaspers, Femke Krijntjes en Luca Renting | gevechtschoreografie Erwin Dörr | intimiteitscoördinator Markoesa Hamer | cateraar Manny Dassen | met een gedicht van Roesoedan Kaisjaoeri | campagnebeeld Elza Jo | trailer MILLK | met dank aan Meridiaan Uitgevers, Elianne Weijers, Jasmijn Piek, Nederlandse Reisopera, Ledlease en de kostuum- en kap&grime afdeling van het Nationaal Theater

Het Achtste Leven (Voor Brilka)Muziektheatervoorstelling naar de wereldberoemde roman van Nino Haratischwili

Recensies

Volkskrant

“een ode aan vrouwelijke veerkracht”

  • Het Achtste Leven (voor Brilka) - Theater Oostpool - foto: Joris van Bennekom
  • Het Achtste Leven (voor Brilka) - Theater Oostpool - foto: Joris van Bennekom
  • Het Achtste Leven (voor Brilka) - Theater Oostpool - foto: Joris van Bennekom
  • Het Achtste Leven (voor Brilka) - Theater Oostpool - foto: Joris van Bennekom
  • Het Achtste Leven (voor Brilka) - Theater Oostpool - foto: Joris van Bennekom
  • Het Achtste Leven (voor Brilka) - Theater Oostpool - foto: Joris van Bennekom
  • Het Achtste Leven (voor Brilka) - Theater Oostpool - foto: Joris van Bennekom
  • Het Achtste Leven (voor Brilka) - Theater Oostpool - foto: Joris van Bennekom
  • Het Achtste Leven (voor Brilka) - Theater Oostpool - foto: Joris van Bennekom
  • Het Achtste Leven (voor Brilka) - Theater Oostpool - foto: Joris van Bennekom
  • Het Achtste Leven (voor Brilka) - Theater Oostpool - foto: Joris van Bennekom
  • Het Achtste Leven (voor Brilka) - Theater Oostpool - foto: Joris van Bennekom
  • Het Achtste Leven (voor Brilka) - Theater Oostpool - foto: Joris van Bennekom
  • Het Achtste Leven (voor Brilka) - Theater Oostpool - foto: Joris van Bennekom

Cast

Podcast

Meer achtergrond bij deze voorstelling? Luister dan de podcast.

In deze podcast spreekt Vinny Tailor met Inez Schelfhout en Mirjam Heinemans. Inez is als klinisch psycholoog en psychotherapeut betrokken bij ARQ Centrum ’45, het landelijk expertisecentrum voor complexe psychotraumaklachten. Mirjam werkt als psychotherapeut, en relatie- en systeemtherapeut in haar eigen praktijk. Hiervoor heeft zij jaren in de Forensische Psychiatrie met jonge mensen gewerkt en daarvoor bij de Raad voor de Kinderbescherming.

Met Vinny gaan zij in gesprek over een achterliggend thema van Het Achtste Leven: het wandkleed van intergenerationele effecten. Hoe hebben keuzes en gebeurtenissen van mensen invloed op de volgende generaties? Hoe verweven de draden van alle verschillende levens zich met elkaar? Hoe gaan we om met knopen, scheuren, te korte draadjes, andersgekleurde draadjes? En hoe kunnen we voorkomen dat volgende generaties lijden onder de keuzes en gebeurtenissen van hun ouders, grootouders of overgrootouders?

Te beluisteren op:

Image

Voor het onderwijs

Op deze pagina vind je verdiepingsmateriaal dat je voor en na het voorstellingsbezoek in de klas kunt gebruiken. Dit verdiepingsmateriaal bestaat uit verschillende vragen, opdrachten en achtergrondinformatie. Als docent kan je zelf kiezen of je bepaalde onderdelen, zoals het voorgesprek of het nagesprek, klassikaal behandeld.

Image
Terug