Bedankt voor je bezoek aan Millennial I VREDE

Wat vond je van de voorstelling?

Dank voor je bezoek. Wat vond je van de voorstelling? Voldeed deze aan je verwachtingen of juist niet? Was er een onderdeel in de show waardoor je echt geraakt was? Wij zijn heel benieuwd naar je mening.

Theater Oostpool - Hulst en Tarenskeen - Anne van Zantwijk (2)

Jan Hulst & Kasper Tarenskeen
Regisseurs

laat ons weten wat je ervan vond

Scènefoto Millennial I VREDE

Blijf op de hoogte

Heb je genoten van Millennial I VREDE en wil je graag weten wat Theater Oostpool nog meer doet? Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en volg ons op de socials zodat je altijd als eerste op de hoogte bent van alles wat we doen.

Podcast

Vond je de thema’s in Millennial I VREDE interessant en wil je meer achtergrondinfo? Luister dan de podcast die we speciaal voor deze voorstelling hebben gemaakt. In drie korte afleveringen gaan we met vertegenwoordigers van zowel de vredesbeweging als defensie het gesprek aan over pacifisme, dienstplicht en de plek van Nederland in een steeds onvoorspelbaarder wereld.

Luister de podcast op Spotify

Achtergrond

De escalatieladder

In Millennial I Vrede zien we hoe millennials zich proberen te verhouden tot een wereld in crisis. Een generatie die is opgegroeid met het idee dat vrede vanzelfsprekend is, maar die nu geconfronteerd wordt met oorlog, verdeeldheid en onzekerheid die steeds dichterbij komen. Op het toneel zien we verschillende perspectieven en herkenbare reacties: het ene personage sluit zich af, het andere personage probeert te redden wat er te redden valt, en weer een ander verliest zichzelf in discussie of cynisme.

Onder al die verschillen ligt dezelfde vraag:
hoe behoud je vrede – in jezelf en met elkaar, in een wereld die steeds meer onder spanning staat?

lees verder

Er zijn veel theorieën en onderzoeken die een antwoord proberen te vinden op deze vraag. In de ‘VREDE’-podcast benoemt Rolien Sasse, de directeur van Pax, de escalatieladder van de Oostenrijkse conflictpsycholoog Friedrich Glasl (1941-heden).

In deze pagina gaan we daarom dieper in op deze escalatieladder zodat we kunnen herkennen hoe situaties –in het klein en in het groot- kunnen escaleren en hoe we dit kunnen voorkomen. De botsingen en spanningen die we in de voorstelling zien, lijken soms op kleine persoonlijke drama’s. Maar wie goed kijkt, ziet een groter patroon.

Glasl’s model helpt om te begrijpen wat er in Millennial I Vrede gebeurt:
hoe idealisme kan omslaan in frustratie, hoe misverstanden verharden tot verwijten,
en hoe we, zonder het te merken, de ladder van escalatie beklimmen.

Glasl onderscheidt 9 treden, verdeeld over drie hoofdfasen:

  • De rationele fase, ook wel de ‘win-win’-fase (fases 1-3). In deze fase is er nog ruimte voor dialoog en het maken van afspraken, en kan er op een verstandige manier gesproken worden over oplossingen die voor alle partijen een goede uitkomst zijn.
  • De emotionele fase, ook wel de ‘win-lose’-fase (fases 4-6). In deze fase wordt het conflict emotioneler, persoonlijker, en heftiger. Er is minder ruimte voor een echt gesprek en het zoeken naar een oplossing die voor alle partijen bevredigend zijn. De tegenpartij wordt steeds meer openlijk aangevallen, de angst voor gezichtsverlies steeds groter, waardoor het conflict steeds verder escaleert.
  • De vechtfase, ook wel de ‘lose-lose’-fase (fases 7-9). Deze fase is zo heftig dat beide partijen schade lijden. Het is belangrijker dat de andere partij benadeeld wordt dan dat er zelf echt iets wordt gewonnen. Dit kan uitmonden tot volledige escalatie, het idee dat ‘alles geoorloofd is’, en werkelijke strijd.

Herkenbaar in onze tijd
Glasl’s model uit de jaren tachtig is vandaag verrassend actueel. In een wereld waarin één tweet of post in minuten kan uitgroeien tot een online rel, klimmen we razendsnel die ladder op. Een meningsverschil (trede 1–2) wordt een wij–zij-verhaal (trede 4–5).
Woorden worden wapens; algoritmes versterken de kloof.

Hulst en Tarenskeen laten dit met Millennial I Vrede zien in menselijke vorm: hoe we elkaar kunnen kwijtraken, ook als iedereen het goed bedoelt.

Wat we kunnen leren
De kracht van Glasl’s theorie is dat hij ons uitnodigt om stil te staan: Waar bevind ik mij op die ladder — in mijn gesprekken, mijn werk, mijn online leven, mijn relaties?

Vrede blijkt geen vanzelfsprekendheid, maar iets wat we actief moeten onderhouden.
In het klein, in ons eigen leven, kunnen we bijdragen door:

  • Bewuster te letten op hoe we spreken en reageren;
  • Te blijven luisteren, ook als het schuurt;
  • Verbinding te zoeken in plaats van polarisatie;
  • Feiten en nuance te verdedigen, juist als emoties hoog oplopen.

De voorstelling Millennial I Vrede onderzoekt wat er gebeurt als we deze ladder beklimmen. De theorie van Glasl kan ons helpen begrijpen hoe we weer kunnen afdalen.

Scènefoto Millennial I VREDE

Recensies

Scènefoto Millennial I VREDE
Scènefoto Millennial I VREDE
Scènefoto Millennial I VREDE
Scènefoto Millennial I VREDE
Scènefoto Millennial I VREDE
Scènefoto Millennial I VREDE
Scènefoto Millennial I VREDE
Scènefoto Millennial I VREDE
Scènefoto Millennial I VREDE
Scènefoto Millennial I VREDE
Scènefoto Millennial I VREDE
Scènefoto Millennial I VREDE
Scènefoto Millennial I VREDE

Meer van Oostpool

Over de regisseurs

Het werk van Jan Hulst (1987) & Kasper Tarenskeen (1988) kenmerkt zich door een volstrekt eigen taal die het beste omschreven kan worden als modern, ironisch en poëtisch. Ze maken met overtuiging theater waarin hun generatie (de millennials) aan het woord komt, met komedies die zowel tragisch als maatschappelijk urgent zijn. Bij Oostpool maakten ze o.a. de tragikomische millennial-hit Baby Crazy (2021), de apocalyptische scif-fi voorstelling Komt Goed… (2022) en de theatertriller Detective Moncler (2023). De Volkskrant noemde hen in een terugblik op het theaterseizoen ’22-’23 hofleveranciers van snedige theatersatires. Jan Hulst is daarnaast ook bekend als maker van de Youtube-hit Joardy Season. In seizoen ‘23-‘24 maakten zij Showmeister, een komedie over sterven, een ontroerende show over twee tegenpolen die op zoek gaan naar wat hen verbindt.

Portretfoto van Jan Hulst en Kasper Tarenskeen

Voor het onderwijs

Ben je werkzaam in het onderwijs en ga je met jouw klas naar Millennial I VREDE? Onze afdeling Interactie & Inclusie heeft verdiepingsmateriaal samengesteld dat je zowel voorafgaand aan je bezoek als naderhand kan gebruiken.

Scènefoto Millennial I VREDE
Terug