Branden

Een tekst van Wajdi Mouawad in regie van Abdel Daoudi | Coproductie Toneelschuur Producties en Theater Oostpool

Nawal (Malou Gorter) is als jong meisje zwanger is geraakt van vluchteling Wahab, maar heeft het kind moeten afstaan. Nadat ze op latere leeftijd heeft leren lezen en schrijven, is ze naar haar kind op zoek gegaan, maar verwikkeld geraakt in een verschrikkelijke cyclus van oorlog, geweld en tegengeweld. Een generatie later gaan Jeanne (Hajar Fargan) en Simon (Shahine El-Hamus) ook op zoek naar hun broer en hun vader. We zien in Branden twee verweven zoektochten, wat een intrigerend drama oplevert over de gewelddadige aard van de mens, onuitroeibare levenslust, en haat en liefde die soms zó op elkaar lijken dat je het verschil niet meer ziet.

Branden gaat over woede die zich niet laat oppotten, geweld dat zich niet laat neerslaan, wraak die altijd de kop opsteekt. Over ontdekken dat je familiegeschiedenis in stukken ligt, over intergenerationeel trauma en de morele keuzes waar je door je voorouders voor wordt gesteld. Branden laat zien dat je bestaan op zijn grondvesten kan trillen en je dan toch de moed kunt vinden door te gaan.

“De enige manier om de cyclus van geweld te doorbreken, is door de mensen achter dat geweld écht te zien, slachtoffers én daders. Ik wil mijn publiek uitdagen om zich te verplaatsen in al die onbekende perspectieven, vanuit radicale empathie. Branden is een denkoefening die voorbijgaat aan goed en kwaad.” | Abdel Daoudi

Regisseur Abdel Daoudi (Geschiedenis van geweld) zet met Branden een volgende stap in de complexe relatie die we wij mensen hebben met geweld en gewelddadige systemen. Met Branden wil Daoudi laten zien hoe besmettelijk geweld is – en hoe we eraan kunnen ontsnappen


Speelduur n.t.b. (schatting: 130 minuten)

Credits

tekst Wajdi Mouawad | regie Abdel Daoudi | regieassistent Catoo Lustig | vertaling Tom Kleijn | spel Mohammed Azaay, Yara BrandShahine El-HamusHajar FarganMalou GorterHelen KamperveenAlwin Pulinckx | dramaturg Madelon Kooijman | kostuumontwerp Dymph Boss | geluidsontwerp Jelle Hoekstra | scènografie Marloes & Wikke | lichtontwerp Casper Leemhuis | hoofd productiehuis Fabian Pikula | productieleider Jessie Verbrugh | productie Petra Swagers, Willy Veen | marketing Sjoerd Appelman, Eva Lute, Daniel Jaspers, Femke Krijntjes, Luca Renting | coproductie Toneelschuur Producties en Theater Oostpool

BrandenModerne klassieker over oorlog, moederliefde en geheimen

'Branden is een denkoefening die voorbijgaat aan goed en kwaad.'

Abdel Daoudi

Abdel Daoudi

Regisseur Abdel Daoudi (Den Haag, 1985) is sinds 2021 een van de vaste regisseurs van Toneelschuur Producties en maakte in de afgelopen jaren meerdere producties bij Theater Oostpool. Met zijn werk weet Daoudi gelijktijdig in en uit te zoomen op maatschappelijk urgente thema’s. Hij geeft de wereld weer op een menselijk niveau én weet hier tegelijk op filosofische wijze op te reflecteren. Voor Daoudi is theater een politieke arena: een plek waar we door middel van kunst kunnen reflecteren op een wereld die hard en meedogenloos kan zijn. In coproductie met Toneelschuur Producties regisseerde hij het lovend ontvangen ​Geschiedenis van Geweld, naar de autobiografische roman van Edouard Louis, die acteur Eelco Smits de Louis d’Or opleverde. Ook regisseerde hij bij Theater Oostpool de voorstellingen Macbeth (2022) en El Mektoub (2023).

Abdel Daoudi - fotocredit Nienke Veneboer [naamsvermelding verplicht] - liggend

Waar en Wanneer

Terug