God is een Moeder

Een persoonlijke en gemeenschappelijke zoektocht naar de complexe verhouding tussen moeders, hun kinderen en religie

Hoe is het om tussen je moeder en haar liefde voor God te staan?

Marcus Azzini, Nazmiye Oral en Sidar Toksöz gaan in God is een Moeder met elkaar in gesprek. Over uitsluiting, anders zijn en de kracht van de gemeenschap tegenover die van het individu. Over schaamte, schuldgevoel en hoop. Heeft iedereen het nodig om ergens in te geloven? Zowel Marcus, homoseksueel met een katholieke achtergrond, als Nazmiye, dochter die  tegen de tradities van haar Turks-islamitische ouders inging, weten hoe het is om tot de ander gemaakt te worden. Door elkaar te bevragen en te confronteren doen zij een poging zich te laten verrassen door de ander en gekende grond te overstijgen.

Samenwerking met Adelheid+Zina

Voor God is een Moeder werden verhalen over acceptatie, twijfel en verstoting opgehaald uit onder andere de christelijke en islamitische gemeenschap. Verbonden met deze verhalen vormen de eigen ervaringen van Marcus, Nazmiye en Sidar het uitgangspunt voor de voorstelling. Samen verkennen ze de verhouding tussen eeuwenoude en nieuwe verhalen. Een kwetsbare, liefdevolle, complexe en uiterst persoonlijke ontmoeting.

Credits

met en door Marcus Azzini, Nazmiye Oral, Sidar Toksöz | regieassistent Emilie Pos | dramaturgie Madelon Kooijman | research Lauren Rissik, Lisa Nienhuis | vormgeving Studio Dennis Vanderbroeck | lichtontwerp Jantje Geldof | kostuumontwerp Mattijs van Bergen | kostuumatelier Femke van Neerven | techniek Marc Klaver, Elmar Neudam, Gert-Jan Bosch, Alan Meijerink | beeld Felicity Ingram | productie Jeroen Heinen | marketing Fanny Kuitenbrouwer, Marloes Pronk, Joris van den Ring-Bax | speciale dank aan Adelheid Roosen (aan wie Marcus vroeg mee te kijken bij de eindregie) en Ziggy Snel (die de rol van Sidar deels overneemt tijdens zijn afwezigheid)

Podcast Hôtel Oostpool #4

Podcast Hôtel Oostpool #4

Podcast Hôtel Oostpool #4

In nauwe samenwerking met Adelheid+Zina heeft Toneelgroep Oostpool aan het begin van tweeduizend-twee-punt-nul een hoogstpersoonlijke spiegel gecreëerd voor alle kinderen die door de traditie verbannen worden uit het (maatschappelijke) gezin.

God is een Moeder start vanuit de drie mensen op de toneelvloer, maar strekt haar armen rondom het publiek, de geïnterviewden voor de voorstelling en uiteindelijk iedere verstotene op de wereld, ooit. Mensen worden opgenomen en letterlijk meegenomen in de reis van God is een Moeder.

Aan het begin van die reis neemt Toneelgroep Oostpool weer een Hôtel Oostpool op: de podcastserie geïnspireerd door het New Yorkse Chelsea Hotel, dat sinds jaar en dag de plek is voor bevlogen ontmoetingen tussen kunstenaars. Toneelgroep Oostpool gaat samen met Jonah Lamers, van mediacollectief The Transketeers, in gesprek met boeiende gasten wiens verhaal nu relevant is naast het onze. We zoeken naar een veelheid aan perspectieven en een gesprek dat zich ontwikkelt tijdens de tournee van onze voorstellingen.

In deze editie van Hôtel Oostpool: God is een Moeder zoeken we naar de wereldse beperkingen van geloofde grenzen. Hoe werkelijk kunnen mentale barrières worden? Welke rol krijgt de (heilige) geest in het machtsspel tussen mensen?

Te gast is Nazmiye Oral: actrice, schrijfster en theatermaker. Als medemaker van God is een Moeder bouwt ze verder aan haar huis van artistieke compassie.
Ook Miranda van Holland is te gast: als valorization officer van de faculteit Theologie toetst zij de religieuze opleidingen aan de VU aan de maatschappelijke actualiteit.
Ekaterina Levental brengt de muziek in ons Hôtel: als vluchtelinge kwam ze naar Nederland, dat ze inmiddels als mezzosopraan doorkruist met haar eigen concerten en voorstellingen.

Hôtel Oostpool | #4 God is een Moeder

Hôtel Oostpool #4 werd op vrijdag 17 januari opgenomen in Frascati Amsterdam.
Terugluisteren kan ook via iTunes | Soundcloud | Spotify

God is een Moeder

"Hoe kan het dat religie – iets dat eigenlijk abstract is – zwaarder weegt dan de liefde voor je kind?”

Marcus Azzini

Recensies

Parool

God is een Moeder gaat niet alleen over acceptatie en het belang van het gesprek, maar probeert een ruimte te creëren waarin dat gesprek en die acceptatie ook echt bestaan

  • Scenefoto God is een Moeder © Sanne Peper
  • Scenefoto God is een Moeder © Sanne Peper
  • Scenefoto God is een Moeder © Sanne Peper
  • Scenefoto God is een Moeder © Sanne Peper
  • Scenefoto God is een Moeder © Sanne Peper
  • Scenefoto God is een Moeder © Sanne Peper
  • Scenefoto God is een Moeder © Sanne Peper
  • Scenefoto God is een Moeder © Sanne Peper
  • Scenefoto God is een Moeder © Sanne Peper
  • Scenefoto God is een Moeder © Sanne Peper
  • Scenefoto God is een Moeder © Sanne Peper

In de media

Interviews

Lees het interview
  • God is een Moeder - research foto's Adelheid+Zina ©Cigdem Yuksel
  • God is een Moeder - research foto's Adelheid+Zina ©Cigdem Yuksel
  • God is een Moeder - research foto's Adelheid+Zina ©Cigdem Yuksel
  • God is een Moeder - research foto's Adelheid+Zina ©Cigdem Yuksel
  • God is een Moeder - research foto's Adelheid+Zina ©Cigdem Yuksel
  • God is een Moeder - research foto's Adelheid+Zina ©Cigdem Yuksel
  • God is een Moeder - research foto's Adelheid+Zina ©Cigdem Yuksel
Terug